WAKACJE 2017 w Świetlicy Wsparcia Dziennego dla Dzieci i Młodzieży w Krasnymstawie

34 mOkres wakacji to najwspalniajszy czas na przywrócenie kondycji psychicznej, fizycznej oraz równowagi umysłowej dziecka po wyczerpującej rocznej pracy w szkole. Wyjazdy, podróże regenerują system nerwowy, przeciwdziałają zmęczeniu psychicznemu, wzbogacają wiedzę o otaczającym świecie poprzez poznawanie nowych miejsc, zwiedzanie obiektów architektury, muzeów, wystaw artystycznych, krajobrazów. Zaszczepiają w dziecku chęć poznawania świata, którą będzie mógł zrealizować sam w przyszłości, będąc dorosłym człowiekiem. Dziecko ma okazję zobaczyć jak żyją i mieszkają inni ludzie.

Wakacje zapewniają przebywanie na świeżym powietrzu, ruch, kąpiele wodne, zajęcia sportowe i turystyczne, co wpływa na poprawę stanu zdrowia dziecka i sprawność ruchową dziecka.
W tym roku już po raz drugi nasza Świetlica zorganizowała Wakacje dla wychowanków. Dzieci miały okazję przeżyc wiele niezapomnianych chwil, pełnych radości. Zajęcia były bardzo urozmaicone. Począwszy od zabaw ruchowych, tańców integracyjnych, gier świetlicowych, planszowych, karcianych, karaoke, poprzez wycieczki, wyjazdy i wyjścia, a kończąc na zajęciach plastycznych, artystycznych m.in. Orgiami, decupage, odlewów z gipsu, kolorowankach, wyklejankach, figurkach z masy solnej.
Wakacje powitaliśmy od ogniska integracyjnego. Wspólna zabawa tak jak gra w piłkę, puszczanie dużych baniek mydlanych, malowanie obrazów na przezroczystej folii oraz różnego rodzaju konkurencje m.in. tor przeszkód (wyścig z jajkiem na łyżce, skoki w worku, na skakance, rzut do celu, przejście z woreczkiem na głowie), gra w badmintona, przeciaganie liny, zabawy z chustą animacyjną i tunelem czy zabawy z piłką. Zakończeniem zabawy było rozbicie ogromnej piniaty wypełnionej po brzegi cukierkami.
W lipcu wychowankowie naszej Świetlicy realizowali się artystycznie. Celem zajęć było stymulowanie różnych form aktywności wychowanków, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej, rozbudzanie motywacji do zajmowania się działalnością artystyczną, popularyzacja kultury artystycznej wśród dzieci, rozwijanie ich zmysłu wokalnego, wdrażanie do odkrywania swoich uzdolnień scenicznych, wdrażanie do poszukiwania twórczych działań plastycznych i rozwiązań dekoratorskich.
W kolejnych tygodniach lipca spędzaliśmy wakacje na sportowo, a mianowicie w Świecie Trampolin, czyli w Strefie Wysokich Lotów w Lublinie. Zajęcia dedykowane były dzieciom wkraczającym w świat gimnastyki i aktywności fizycznej. Poprzez gry, zabawy oraz odpowiednie narzędzia metodyczne trener zachęcał najmłodszych do uprawiania sportu. Podczas zajęć rozwinęli sprawność ruchową, koordynację, szybkość, a także umiejętność współpracy w grupie. Treningi w basenach, aeroball, regulowane kosze do gry, ścieżkach trampolinowych, trapezy pozwoliły na przełamywanie barier fizycznych oraz pokonywanie strachu.
Kolejnym punktem- atrakcją sportową było wyjście do Laser Areny w Krasnymstawie. Wychowankowie grali w symulującą pole walki paintball laserowy. Wychowankowie ubrani w specjalne stroje podzieleni na grupy biegali po wielu labiryntach.To doskonały pomysł na spędzenie wolnego czasu w atmosferze współzawodnictwa.
Wychowankowie wzięli także udział w występie oraz warsztatach cyrkowych przygotowanych i prowadzonych przez duet „The Clown Circus Show Ruphert i Rico”. Ruphert i Rico klauni przez niepowtarzalną zabawę przynieśli uśmiech wszystkim dzieciom. Super wesołe piosenki, dynamiczna akcja, blok rozrywkowo konkursowy, pokazy, malowanie buzi i włosów, deszcze baniek mydlanych, deszcze confetti, chodzenie na szczudłach. Wesołe i profesjonalne prowadzenie zabawy animacyjne i cyrkowe przyniosły wszystkim uśmiech i radość.
Kolejny tydzień upłynął na Świetlicy bardzo ciekawie i twórczo wokół tematyki filmowo- teatralno- baśniowej. Celem zajęć było rozbudzanie zainteresowania filmem, teatrem i baśnią, a mianowicie z takimi terminami jak: aktor, scena, widownia, kulisy, kostiumy, scenografia, scenariusz, muzyka filmowa, teatralna, światło, pacynka, kukiełka, jawajka, marionetka, sycylijka. Rozwijanie wiedzy o teatrze, kinie, rozbudzanie wyobraźni scenicznej i scenograficznej, wyrażanie przeżyć, nastrojów, emocji za pomocą gestów, ruchów, mimiki.
Wychowankowie w ramach zajęć samodzielnie lub przy niewielkiej pomocy wychowawcy pisali scenariusze, a nastepnie odgrywali scenki o przeróżnej tematyce. Odkrywali swoje talenty aktorskie i pisarskie, ćwiczyli umiejętność wczuwania się w rolę i akcję, zdobywali umiejętność improwizacyjne i naśladowcze.
Oprócz tego wybraliśmy się do kina na film przygodowy "Gru, dru i Minionki" oraz "Kapitan Majtas: Pierwszy wielki Film", aby na własne oczy zobaczyć jak reżyser wyczarował na ekranie atmosferę przygody i tajemnicy.
Wybraliśmy sie także w ciekawą i ekscytującą podróż, a mianowicie na wycieczkę do Ogrodu Zoologicznego w Zamościu. Celem wycieczki było wzbogacenie wiadomości na temat dzikich zwierząt żyjących w różnych rejonach świata, kształtowanie właściwej postawy wobec zwierząt, zapoznanie z warunkami życia zwierząt mieszkających w ZOO, kształtowanie umiejętności grzecznego i kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych oraz pogłębienie więzi koleżeńskich.
Wychowankowie mieli okazję zobaczyć niespotykane na co dzień zwierzęta i ptaki takie jak: lwy, żyrafy, lamy, pantery, hipopotamy, małpki, jeżozwierze i wiele innych gatunków zwierząt.
Spacerując alejkami ogrodu, oglądaliśmy z bliska zwierzęta, poznaliśmy ich wygląd i tryb życia.
W kolejnym tygodniu wykształcałyśmy u wychowanków większą wrażliwość na uczucia i postawy, uczyliśmy tolerancji i odpowiedzialności, samoakceptacji i panowania nad sobą poprzez kontakt ze zwierzętami. Popularny staje się pogląd, że kontakt ze zwierzęciem ma korzystnie stymulujący wpływ na niemalże każdą ze sfer rozwoju dziecka - fizyczną, emocjonalną, społeczną czy nawet intelektualną. Wobec tego wybraliśmy się w ekcytującą wycieczkę przyrodniczo-edukacyjną do "Rancza Arka" w Sernikach k.Lubartowa.
Ranczo to dom dla różnych, mniej lub bardziej egzotycznych, zwierząt w którym mieszkają: m.in.: konie, osły, renifery, górskie bydło szkockie, bydło węgierskie, lamy, muflony, kozy (górskie, mleczne), owce wrzosówki, króliki, mangalica (węgierska świnia pastwiskowa), świnki wietnamskie, świniodziki, strusie afrykańskie, Emu, Nandu, bociany, perliczki, indyki, kaczki, gęsi, najdziwaczniejsze kury i pies "Jack". Pobyt opiera się tu przede wszystkim na czynnym wypoczynku polegającym na korzystaniu z wielu atrakcji są to m.in.: oglądanie zwierząt wraz z przewodnikiem, przejażdżka kolejką wąskotorową, zamek dmuchaniec, zjeżdżalnia krzesełkowa, karuzela, plac zabaw dla dzieci, gokarty.
Wybraliśmy sie także na wycieczkę- wędrówkę w "czasie" do Lubelskich Podziemi oraz do Muzeum Wsi Lubelskiej.
Podziemia to ok. 280-metrowa trasa turystyczna, sięgająca 10 metrów w głąb ziemi, biegnąca pod Rynkiem i kamienicami Starego Miasta. Trasa powstała w wyniku połączenia kilkunastu z licznych staromiejskich piwnic, których historia sięga początku XVI w. Zostały one częściowo połączone korytarzami i w ten sposób pod miastem powstał podziemny labirynt. Spacer zabytkowymi piwnicami staromiejskimi pozwala odkryć przeszłość miasta. Historię rozwoju przestrzennego Lublina przybliżają makiety ukazujące miasto od VIII w. n. e., poprzez średniowiecze i wiek XVI. W podziemiach znajdują się także dwie makiety przedstawiające dawne panoramy miasta: najstarszy widok Lublina z XVI w. i najbardziej znany widok z pierwszej połowy wieku XVII. Punktem kulminacyjnym podziemnej wędrówki jest, wzbogacona światłem i dźwiękiem, ruchoma makieta Wielkiego Pożaru Lublina.
Natomiast w Skansenie Pani przewodnik przybliżyła dzieciom wygląd dawnej wsi, zapoznała z jej architekturą, kulturą oraz z obrazem życia codziennego w chałupie i gospodarstwie. Dzieci poznały elementy wyposażenia domu mieszkalnego np. łóżko z wysuwaną szufladą, ławy, stoły, krzesła, kredens, garnki, misy i święte obrazy. Wśród elementów ozdobnych wiejskiej chaty można było zauważyć bibułkowe kwiaty, pająki, wycinankowe firanki, serwety, obrusy i poduchy ręcznie haftowane.
Zainteresowanie dzieci wzbudziły zajęcia przeprowadzone w zabudowaniach gospodarskich, gdzie miały możliwość poznania narzędzi gospodarczych, takich jak sierp, kosa, widły samorodne, przetak, cepy, beczki i kadzie. Przewodnik zademonstrował dzieciom sposób młócenia zboża z użyciem cepów, pokazał również jak wygląda stara młocarnia. Dzieci odwiedziły także stary kościółek, w którym były wyeksponowane wieńce dożynkowe, podziwiały wnętrza urokliwego dworku oraz izbę w świątecznym wystroju. Były również w sklepie żelaznym, fryzjerni, oglądały stary drewniany wiatrak i przydrożne kapliczki.
Oprócz tego korzystalismy z obiektu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Krasnymstawie- krytej pływalni, siłowni zewnętrznej, piłki plażowej. Celem zajęć było przede wszystkim zapoznanie wychowanków z zasadami bezpieczeństwa w wodzie, wszechstronny rozwój organizmu, wpajanie prawidłowych nawyków higienicznych, oswajanie z wodą i ćwiczenia wypornościowe, nurkowanie. Nauka pływania oraz popularyzacja aktywnego spędzania czasu wolnego.
Wychodziliśmy także na lody, shake, granity i ciasta do "Cukierni Kawa" oraz na pizze i frytki do Pizzerii "Tęcza"w Krasnymstawie.
W ramach zajęć "Poznajemy zawody" spotkaliśmy się z Panem weterynarzem z Gabinetu Weterynaryjnego Hicavet w Krasnymstawie. Pan weteterynarz opisał specyfikę swojej pracy. Starał się ukształtować postawy humanitarne w stosunku do zwierząt, uświadomił, że zwierzęta, tak jak i ludzie, są żywymi istotami, które też chorują i cierpią, oraz wymagają pomocy i leczenia.
Na zakończenie wakacji zorganizowałyśmy wyjazd do Gospodarstwa Agro- Edukacyjnego "Kolorowe Ranczo" w Łabuniach. Uczestniczylismy w zajęciach, aby bliżej poznać obyczaje zwierząt. Razem z włascielami uczestniczyliśmy w karmieniu, czesaniu i głaskaniu zwierząt wiejskiej zagrody. Zabaw nie było końca. Były zabawy ruchowe takie jak przeciaganie liny, łapanie hula-hop oraz "bitwę na mąkę"
Podczas pikniku mieliśmy możliwość delektowania się drożdżową babą, różnymi smakami dżemów. Na zakończenie zabawy upiekliśmy kiełbaski na ognisku.
Podsumowując wakacje należy pochwalić naszych wychowanków za zaangażowanie, uwagę oraz wymierne efekty, zakres zdobytych i utrwalonych przez nie wiadomości i umiejętności. Wychowankowie udowodnili, że posiadają szeroką wiedzę na temat bezpieczeństwa własnego i innych